Dr. Mabuse, der Spieler

Dr. Mabuse, der Spieler

473
0
PAYLAŞ

der mabuse1933 yapımı “Le testament du Dr. Mabuse / Dr. Mabuse’un Vasiyeti” ve 1960 yapımı “Die 1000 Augen des Dr. Mabuse / Bin Gözlü Doktor Mabuse” ile birlikte bir üçlemeye dönüşecek olan “Dr. Mabuse” serisinin ilk filmi olan “Der Spieler / Kumarbaz”da Fritz Lang, sinemaseverleri tüm zamanların en korkunç sinema karakterlerinden biriyle tanıştırır: İnsanların zihinlerine hükmederek, onlara istediği her şeyi yaptırma gücüne sahip olan, şeytani doktor Mabuse!

Dr. Mabuse bu gücünü genellikle kumar masalarında kullanarak servetine servet katarken, bir yandan da sadık yardımcılarıyla birlikte türlü dalavereler çevirmekten geri kalmaz. Bu arada geceleri kumar masasında, şuursuz bir halde, inanılmaz meblağlarda paralar kaybedip, daha sonra ise neler olup bittiğine bir anlam veremeyen insanların şikayetleri üzerine, Eyalet Başsavcısı Von Wenk, olayları araştırmaya başlar… Fritz Lang’in “Büyük Kumarbaz: Çağımızın Aynası” ve “Cehennem: Çağımızın İnsanı” alt başlıklarıyla iki bölüm halinde çektiği bu dev film, korku, gerilim, macera ve fantastik öğeleri ustaca harmanlayan şaşırtıcı yapısıyla o dönem Fritz Lang için, hem ticari, hem sanatsal anlamda tam bir zafer olmuş, filmin baş kahramanı Dr. Mabuse ise, o gün bu gündür etki gücünden hiçbir şey kaybetmeyen unutulmaz bir korku figürü olarak sinema tarihindeki yerini almıştır.

Latif Güven
bob.leflambeur@mynet.com

PAYLAŞ
Önceki makaleFritz Lang
Sonraki makaleMetropolis
Sinemaya gönül veren bir grup sinefilin kurduğu Avrupa Sineması internet sitesi, Avrupa sinemasını daha geniş kitlelere tanıtmak ve bu filmlerle ilgili ufak da olsa bir tartışma ortamı yaratmak amacıyla kuruldu. Sitenin kuruluş amaçlarından biri de; tür sinemasını da yadsımadan, sinemanın sadece bir eğlence aracı olmadığının vurgusunu yapmak. Metin Erksan’dan bir alıntı yapacak olursak; bilimlerin ve sanatların varoluşlarının sınırları, geçmişin derinlikleri içindedir… Sinema bilim; sinema sanatı ve sinema bilimi kapsamında; sanatsal düşüncenin ve uygulamanın, sinemasal düşüncenin ve uygulamanın, yaratısal düşüncenin ve uygulamanın, görüntüsel düşüncenin ve uygulamanın, çekimsel düşüncenin ve uygulamanın, oluşumunu, gelişimini, dönüşümünü saptar ve oluşturur. Bu nedenle bizler de günümüzde çekilen filmler dışında, geçmişin derinliklerine doğru bir yolculuk yaparak; bu sanatı etkileyen filmleri ve yönetmenleri de tanıtmaya, eleştirmeye ve onların sinemayı nasıl algıladıklarını kavramaya gayret ediyoruz. Bir yandan da sinemanın diğer sanatlarla olan ilişkisini, filmler bağlamında tartışarak; sinemanın diğer sanatlardan ayrı düşünülemeyeceğini savunuyoruz. Bu amaçlarla, birbirinden farklı coğrafyalarda, farklı zamanlarda çekilmiş ve birbirinden farklı türlerde pek çok film eleştirisine yer vermeye çalışıyoruz. Sinemayı bir kültür olarak gören herkesin katılımına da açığız. Arzu edenler mail adresinden bizlere ulaşabilir, yazılarını paylaşabilir ve filmlerle ilgili görüşlerini iletebilir.

YORUM YOK

BİR CEVAP BIRAK