Ana sayfa 2010'lar 2010 Görünmeyen

Görünmeyen

1273
0

gorunmeyen
İstanbul’un 2010 yılında Avrupa’da kültür başkenti olması vesilesiyle sinemada pek çok proje gerçekleştirildi. Ali Özgentürk’ün Görünmeyen isimli filmi de bu projelerden biri. Avrupa’nın ünlü bestecilerinden Macar Bela Bartok’un 2. Dünya Savaşı öncesinde Hitler tehlikesini fark ederek ülkesinden Türkiye’ye kaçmasını ve burada ona yardım eden idealist bir köy öğretmeniyle yaşadıklarını, günümüzde geçen bir hikâyeyle paralel bir şekilde anlatan film, 2010 fonundan nasiplenen diğer filmler gibi çok parlak bir cilaya sahip. Filmin sinopsisi ilgi çekici, oyuncu kadrosu parlak (Udo Kier, Ahmet Mekin, Halil Ergün, Gürgen Öz), görselliği standardın üzerinde… Ama gelgelelim bütün bunlar son derece kitsch bir estetikle ve savruk bir anlatımla birleşiyor. 2. Dünya Savaşı’nın hemen öncesinde bir yandan Almanlar Bartok’un peşinde, diğer yandan devletin fötr şapkalı, takım elbiseli, siyah giyen gangster kılıklı adamları Bartok’un arkadaşını sıkıştırıp onun üzerinden Bartok’a mesaj verme uğraşında… Arada yöre halkının kaydedilen türküleri, hep birlikte edilen danslar, araya giren Nazım Hikmet şiirleri, darbelere atıflar…

Görünmeyen, Ali Özgentürk gibi deneyimli bir yönetmenden beklenmeyecek derecede acemice ve eldeki malzemeyi hoyratça kullanan bir yapım. 2010 projelerinin hepsine sinen “göstermelik kalma” durumu ne yazık ki bu film için de geçerli: Avrupa’ya bir şeyler gösterme ve kanıtlama heyecanı içinde çekilmiş, çekildiği topraklarla bir aidiyeti olmayan, varoluşunu taleplerin belirlediği amiyane tabirle “piyasa işi” bir yapım. Ama piyasasının Türkiye olmadığı aşikâr.

Barış Saydam
bar_saydam@hotmail.com
Önceki makaleMiral
Sonraki makaleYılmaz Güney Memleketinde Hâlâ “Kral”
1983, İstanbul doğumlu. Lisans, yüksek lisans ve doktora eğitimini Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Sinema Bölümü'nde yaptı. Altyazı dergisinde sinema eleştirileri yazmaya başladı. 2008’de Avrupa Sineması isimli web sitesini kurdu. 2011-2014 yılları arasında Hayal Perdesi dergisinde web sitesi editörlüğü yaptı ve derginin yayın kurulunda görev aldı. TÜRVAK bünyesinde çıkartılan Cine Belge isimli derginin yazı işleri müdürlüğünü yaptı. 2012’den beri Sinematek Derneği’nde Film Analizi dersi veriyor. 2013-2019 yılları arasında Türk Sineması Araştırmaları (TSA) projesinde koordinatör yardımcılığı ve içerik editörü olarak görev yaptı. 2018-2020 yılları arasında İstanbul Şehir Üniversitesi'nde ders verdi. 2018-2021 yılları arasında Sinema Yazarları Derneği'nin (SİYAD) genel sekreterliğini üstlendi. Ayrıca Giovanni Scognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam(2011), Sinemada Tarih Yazımı (2015), Erol Ağakay: Yeşilçam’a Adanmış Bir Hayat (2015), Oyuncu, Yönetmen, Senarist, Yapımcı Yılmaz Güney (2015)- Burçak Evren'le ortak-, Karanlıkta Işığı Yakalamak: Ahmet Uluçay Derlemesi (2016), Aytekin Çakmakçı: Güneşe Lamba Yakan Adam (2019), Osmanlı’da Sinematografın Yolculuğu (1895-1923) [2020], Derviş Zaim Sinemasına Tersten Bakmak (2021) – Tuba Deniz’le ortak-, Orta Doğu Sinemaları (2021) – Mehmet Öztürk’le ortak-, Türkiye’de Sanat Sineması (2022) isimli kitapları da bulunuyor.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here