Die Falscher

Die Falscher

423
0
PAYLAŞ

Die falscher

İkinci Dünya Savaşı sırasında yakalanan usta Yahudi kalpazan Salomon Sorowitsch, Bernhard toplama kampına götürülür. Orada üst düzey SS subayı olan Herzog’un organize ettiği, çeşitli baskı, matbaa ve kopya ustalarından oluşan esir Yahudiler bir araya getirilmiştir. Gizli bir görev için toplanan bu ekip, tarihte Bernhard Operasyonu olarak bilinen ekonomik sabotajı gerçekleştirmek için dönemin teknolojisi kullanılarak çalıştırılmaya başlanır. Amaç, İngiltere ve Amerika ekonomisini sahte dolar ve sterlinlerle çökertmektir. Bu sahte para operasyonu devlet imkanlarıyla yapılmaktadır. Bu yüzden sahte paraları gerçeklerinden ayırt etmek çok güç, hatta Sorowitsch‘in sterlin başarısında olduğu gibi imkansızdır. Gerçek olaylara dayalı bu hikayeden çekilen film, hem bu operasyonun detaylarını, hem de toplama kamplarının insani dramını beraber götürmeyi gayet iyi beceren bir film görünümünde. Üstelik benzer filmlerin sahip olduğu sertliğe de sahip. Zaten operasyonun yarattığı yakalanma ve başarısız olma korkusu, soykırım zulmü ile bir araya gelince gerilim hep taze tutulmuş. Sorowitsch’i canlandıran Karl Markovics ve esir düşmeden önce işi “gerçekleri çoğaltmak” olan idealist matbaacı Burger rolüyle genç Alman aktör August Diehl gayet iyiler. Film aynı zamanda Avusturya’dan Oscar adayı da oldu. Çok fazla iddialı görünmeyen yapısına rağmen gücünü bu mütavazilikten alan filmlerden biri. Nazi Almanya’sının birçok entrikasından birini daha mercek altına alan eli yüzü düzgün bir yapım olması bakımından görülmeli.

Osman Danacıoğlu
odanac@gmail.com

PAYLAŞ
Önceki makaleBeaufort
Sonraki makaleMorke
İngiliz Dili ve Edebiyatı mezunu. Sinema, müzik ve edebiyat, ilgi alanı olmaktan öteye geçmiş, yaşam biçimi olmuş. Geçmişinde radyo programı, bir gazetenin Pazar ekinde albüm eleştirmenliği ve amatör fotoğrafçılık yapmışlığı var. Öğrenciyken Shakespeare, Wordsworth, Austen, Hardy, Lawrence okumanın, Virginia Woolf üzerine bitirme tezi vermenin, önüne gelen her albümü dinlemenin, özellikle 80'leri ve 90'ları türlü komikliği ve dramatikliğiyle yaşamanın sonucu doğan yazma ihtiyacını sinema ve müziğin bünyesinde anlamlandırmaya çalışıyor.

YORUM YOK

BİR CEVAP BIRAK