A Ay

A Ay

440
0
PAYLAŞ

a-ay

Gösterilemeyeni görmek, inanması zor olana inanmak ve rüyaları takip etmek üzerine, şiirsel ve simgesel bir film; A Ay. Reha Erdem’in ilk filmi olmasına rağmen, oldukça özgün ve sürükleyici. Tabi sürükleyici derken Hollywood filmlerine alışmış izleyiciler için değil bu süreklilik, zira bu film has sinema keyfi veriyor izleyenlerine. Hikaye anlatımı son derece bağımsız olduğundan, imgeler arasında gidip geliyoruz. Keşke bu filmle ilgili bir de metin olsaymış elimde demedim değil. Ama Reha Erdem belli ki, filmini de Yekta’nın rüyalarını takip edişi gibi nedensiz ve sonuçsuz bir sürek avına, bilinmezlerle dolu bir maceraya benzetmiş. İyi de yapmış. Ortaya yaratıcısının yeteneklerini sonuna kadar gösterdiği, her karesi ayrı bir ustalık kokan, deneysel ve çarpıcı bir Türk filmi çıkmış. Görme ve gösterme eylemlerini de oldukça sıradaşı bir yöntemle sergilemesini becermiş. Reha Erdem’in filminde çıtlattığı gibi, siz “her gördüğünüzü gösterebiliyor musunuz?” Yoksa görüleni göstermeye çalışmak için umarsız çabaların oluşturduğu girdaplara mı takılıyorsunuz… Daha çok şey anlatılır elbette bu eşsiz ilk film için. Vivaldi’nin müziğinden, William Blake’in şiirine ve farkına varılamayan daha pek çok detaya sahip, zengin mi zengin, olgun mu olgun bu ilk film, aynı zamanda şimdi değeri daha iyi anlaşılan bir yönetmenin yaratıcılığının ve becerisinin de ilk kıvılcımlarını gözler önüne seriyor.


Barış Saydam
bar_saydam@hotmail.com

PAYLAŞ
Önceki makaleİki Süper Film Birden
Sonraki makalePalimpsest
1983, İstanbul doğumlu. 2006 yılında Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden mezun olduktan sonra Altyazı dergisinde sinema eleştirileri yazmaya başladı. 2008’de Avrupa Sineması isimli web sitesini kurdu. 2011 yılında Hayal Perdesi dergisinde web sitesi editörlüğüne başladı ve derginin yayın kurulunda görev aldı. TÜRVAK bünyesinde çıkartılan Cine Belge isimli derginin yazı işleri müdürlüğünü yaptı. 2012’den beri Sinematek Derneği’nde Film Analizi dersi veriyor. 2013 yılından beri Türk Sineması Araştırmaları (TSA) projesinde koordinatör yardımcılığı ve içerik editörü olarak görev yapıyor. Ayrıca Giovanni Scognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam(2011), Sinemada Tarih Yazımı (2015), Erol Ağakay: Yeşilçam’a Adanmış Bir Hayat (2015), Oyuncu, Yönetmen, Senarist, Yapımcı Yılmaz Güney (2015) ve Karanlıkta Işığı Yakalamak: Ahmet Uluçay Derlemesi (2016) isimli kitapları da bulunuyor. Başta Jean-Luc Godard olmak üzere Fransız Yeni Dalgası'nı, pek çok farklı sanat dalını filmlerinde ustalıkla kullanabilen yönetmenleri ve eleştirilerini sanattan ödün vermeden yapabilen filmleri seviyor. Istvan Szabo'nun sinemacılar dünyayı değiştiremez sözüne katılıyor; ama sinemanın insanı değiştirebileceğine inanıyor.

YORUM YOK

BİR CEVAP BIRAK