Nestor Almendros’un Sinematografisi

Nestor Almendros’un Sinematografisi

566
0
PAYLAŞ


Nestor Almendros sinema tarihinin en başarılı görüntü yönetmenlerinden biridir ve onun kendi kaleminden çıkan ”Kameralı Bir Adam” adlı kitabı, film yapımına ilişkin eşsiz bilgiler içerir. Nouvelle Vague döneminde François Truffaut ve Eric Rohmer’le sık sık çalışan Almendros’un mesleğinde dönüm noktası, kendisine en iyi görüntü yönetmeni Oscar’ını kazandıran Terence Malick’in Days of Heaven’ı olur.
Görüntü estetiğine büyük önem veren Terence Malick, Almendros’un doğal ışık kaynaklarını kullanmaktan yana olan tarzından etkilenmiş ve ikinci filminde onunla çalışmak istemiştir. Filmde de çok az sahnede yapay ışık kaynağı kullanılmış. Aşağıdaki linkte görülen sahnede ressam Jan Vermeer’dan esinlenerek pencereden gelen gün ışığı kullanılmış. Malick bu sahnede oyuncular dışında arka planın tamamen karanlık olmasını istemiş ve sadece oyuncular ön plana çıkıyor bu sahnede, filmde nadir olan bunun gibi iç gün sahnesinde bu yöntem doğal ışığın güzelliğini yakalamaya yardımcı oluyor ve fotografik görüntüler ortaya çıkarıyor.

Malick’in yaptığı bir başka cesaret gerektiren şey ise filmin neredeyse tamamının gün batımında çekilmiş olması. Malick’in her filminde etkisi görülen ressam Andrew Wyeth’in tablolarındakilere benzer kareler yakalamak isteyen Malick ve Almendros her gün günbatımlarında seri bir şekilde çekimler yapmışlar ve ortaya enfes fotoğraflar çıkmış.

Yukarıdaki resim bir Andrew Wyeth resmi ve filmin genel sinematografi fikrini açıklayan bir tablo. Görüntüdeki boşlukları doldurma ve renk kullanımı açısından filmde benzer bir etki yaratılmaya çalışılmış. Ayrıca bu efekti sağlayabilmek için Almendros göğün ve gölgedeki insan yüzünün ışık değerlerini ölçmüş ve diyaframını bu iki değerin ortasına ayarlamış. Ortaya çıkan sonuç Malick’i büyülemiş. Filmin aşağıdaki trailer’ında bahsettiğim etkileri ve tablo ve film arasındaki benzerliği görebiliriz.

Filmin teknik açıdan bir başka yeniliği ise Panaglide’ın ilk kez kullanılmasıdır. Panaglide, steadicam’in Panavision uygulamasıdır. Almendros’un bu filmde başka bir kamerayla çekilemeyecek sahneler olduğunu düşünür. Bu sahnelerden biri Richard Gere’in Brooke Adams’ı patronuyla evlenmesi için ikna etmeye çalıştığı sahne. Nehir kıyısında oyuncular sudayken çekilen bu sahnede suyun altına ray döşenemeyeceği için bu kamerayı kullanmaktan başka çare kalmamış. Aynı zamanda Malick oyuncularından doğaçlama yapmalarını istediği için oyuncuların hareketleri düzensiz ve bunun gibi bir sahne için panaglide’dan başka bir kamera kullanmak anlamsız olurdu diyor Almendros.
Doğanay İmre
doganayimre@hotmail.com
twitter.com/Doganay2321
PAYLAŞ
Önceki makaleHayal Perdesi’nin Yeni Sayısı Yayında!
Sonraki makaleAki Kaurismaki Röportajı

Sinemaya gönül veren bir grup sinefilin kurduğu Avrupa Sineması internet sitesi, Avrupa sinemasını daha geniş kitlelere tanıtmak ve bu filmlerle ilgili ufak da olsa bir tartışma ortamı yaratmak amacıyla kuruldu. Sitenin kuruluş amaçlarından biri de; tür sinemasını da yadsımadan, sinemanın sadece bir eğlence aracı olmadığının vurgusunu yapmak. Metin Erksan’dan bir alıntı yapacak olursak; bilimlerin ve sanatların varoluşlarının sınırları, geçmişin derinlikleri içindedir… Sinema bilim; sinema sanatı ve sinema bilimi kapsamında; sanatsal düşüncenin ve uygulamanın, sinemasal düşüncenin ve uygulamanın, yaratısal düşüncenin ve uygulamanın, görüntüsel düşüncenin ve uygulamanın, çekimsel düşüncenin ve uygulamanın, oluşumunu, gelişimini, dönüşümünü saptar ve oluşturur. Bu nedenle bizler de günümüzde çekilen filmler dışında, geçmişin derinliklerine doğru bir yolculuk yaparak; bu sanatı etkileyen filmleri ve yönetmenleri de tanıtmaya, eleştirmeye ve onların sinemayı nasıl algıladıklarını kavramaya gayret ediyoruz. Bir yandan da sinemanın diğer sanatlarla olan ilişkisini, filmler bağlamında tartışarak; sinemanın diğer sanatlardan ayrı düşünülemeyeceğini savunuyoruz. Bu amaçlarla, birbirinden farklı coğrafyalarda, farklı zamanlarda çekilmiş ve birbirinden farklı türlerde pek çok film eleştirisine yer vermeye çalışıyoruz. Sinemayı bir kültür olarak gören herkesin katılımına da açığız. Arzu edenler mail adresinden bizlere ulaşabilir, yazılarını paylaşabilir ve filmlerle ilgili görüşlerini iletebilir.

YORUM YOK

BİR CEVAP BIRAK